How to Get Away with Murder

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
How to Get Away with Murder
Genre
PenciptaPeter Nowalk
Dibintangi oleh
Penggubah lagu tema
Photek
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bilangan musim6
Bilangan episod90 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutif
Penerbit
  • Scott Collins
  • Tracy Bellomo
  • Viola Davis (musim 3)
Penyunting
  • David Greenspan
  • Philip Carr Neel
  • Julia Grove
  • Matthew Ramsey
Sinematografi
  • Michael Price
  • Jeff Jur
Pemasangan kamera
Kamera tunggal
Tempoh siaran43 minit
Syarikat penerbitan
Syarikat pengedaran
Disney–ABC Domestic Television
Penyiaran
Saluran asalABC
Format gambar720p (HDTV)
Format audio5.1 bunyi sekeliling
Siaran asal25 September 2014 (2014-09-25) – present (present)
Pautan luar
Official website

How to Get Away with Murder adalah siri televisyen drama Amerika Syarikat yang ditayangkan di ABC pada 25 September 2014.[1] Siri ini dicipta oleh Peter Nowalk, dan dihasilkan oleh Shonda Rhimes dan ABC Studios. Siri ini menyiarkan ABC sebagai sebahagian daripada pengaturcaraan malam, semuanya di bawah syarikat pengeluaran Shondaland dari Rhimes.[2]

Bintang Viola Davis sebagai Annalize Keating, seorang profesor undang-undang di sebuah universiti Philadelphia yang berprestij yang, dengan lima pelajarnya, menjadi enteng dalam plot pembunuhan.[3] Siri ini menampilkan pemain ensemble dengan Alfred Enoch, Jack Falahee, Aja Naomi King, Matt McGorry, dan Karla Souza sebagai pelajar Keating, Charlie Weber dan Liza Weil sebagai pekerjanya, dan Billy Brown sebagai detektif dengan Jabatan Polis Philadelphia, yang Kekasih Annalize. Dari musim ketiga dan seterusnya, Conrad Ricamora dinaikkan pangkat utama selepas berulang kali dalam dua musim pertama.

Untuk gambarannya, Davis telah menerima pujian kritis; dia menjadi wanita hitam pertama yang memenangi Anugerah Primetime Emmy untuk Pelakon Cemerlang di Seri Drama, juga memenangi dua Anugerah Pelakon Skrin Guild untuk Prestasi Cemerlang oleh Pelakon Wanita dalam Siri Drama, dan Anugerah Imej untuk Pelakon Cemerlang dalam Drama Siri. Davis juga telah menerima pencalonan dari Anugerah Golden Globe untuk Pelakon Terbaik dalam Siri Televisyen, Anugerah Pilihan Kritikan untuk Pelakon Terbaik dalam Siri Drama, dan Persatuan Pengkritik Televisyen di Anugerah TCA untuk Pencapaian Individu dalam Drama. Ahli cast lain juga telah mendapat pengiktirafan untuk persembahan mereka, dengan Enoch dan King dinominasikan oleh NAACP sebagai Pelakon Pembantu Luar Biasa dalam Siri Drama dan Pelakon Pembantu Cemerlang dalam Siri Drama di Anugerah GLAAD.

Pada bulan Mei 2018, ABC memperbaharui siri itu untuk musim kelima, yang dimulakan pada 27 September 2018. Pada bulan Mei 2019, ABC memperbaharui siri untuk musim keenam.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ng, Philiana (July 15, 2014). "ABC Sets Fall Premiere Dates". The Hollywood Reporter. Dicapai pada July 16, 2014.
  2. ^ Adalian, Josef (May 15, 2014). "ABC Is Creating an All–Shonda Rhimes Thursday". Vulture. Dicapai pada May 20, 2014.
  3. ^ Goldberg, Lesley (May 8, 2014). "ABC Orders 'How to Get Away With Murder,' 'Black-ish,' 'American Crime,' 'Selfie,' 'Galavant,' More to Series". The Hollywood Reporter. Dicapai pada May 12, 2014.

External links[sunting | sunting sumber]